Första dagen på universitetet

03 april 2009 at 0:20 (Mitt liv i Japan)

Idag har jag försökt luska vidare i mysteriet med Origami-fågeln (se inlägg ”Origami, promenad och nudlar”). Jag frågade en av de japanska studenterna som bor i samma hus om hon hade gjort den. Hon började fnittra hysteriskt men fick till slut fram att det inte var hon, men det var hemligt vem som hade gjort den och hon hade lovat att inte berätta. Hon försade sig att det var en tjej i alla fall. Jag sa att jag gärna ville ge en gåva tillbaka och frågade om jag kunde ge den till henne så hon kunde ge den vidare och det gick hon med. Jag tror att det kan vara tjejen själv som gjorde den, bara att hon inte vågade erkänna det. Vi får se om den hemliga origami-vikaren till slut ger sig tillkänna.

Nu har jag tagit en ordentlig titt på campus-området vid universitetet. Det ligger väldigt vackert med ett berg precis bakom och är fullt av cherry blossoms. Fler bilder ligger på uppe i facebook-albumet ”Ritsumeikan University”. De hade en slags marknad på universitetsområdet idag då alla skolans olika klubbar/föreningar ställde ut information. Jag letade febrilt efter en klubb där jag kan lära mig att sy en kimono, men det närmaste jag kom var några kimono-klädda tjejer som hade en teater-klubb. Däremot hittade jag en klubb som vandrar, paddlar, klättrar och dylikt. Jag har tagit med mig mina vandringskängor så jag och en tysk tjej tänkte försöka gå med i klubben. Tyskan pratar japanska vilket är jättebra, då får hon översätta åt mig.

Kvällen avslutades med middag på en kinesisk restaurang. Där satt jag, några amerikaner och en dansk kring ett runt bord och pratade finanskris och världspolitik hela kvällen. Intressant men lite märkligt.

1 kommentar

  1. michelele said,

    Så sjukt roligt att studera i japan! Jag ska göra det efter jag gått ut gymnasiet har jag bestämt mig för 😀

Kommentera

