Mitt första tempel

04 april 2009 at 1:55 (Mitt liv i Japan)

Ninna ji är det första templet jag besökt. Tyvärr har jag inga ord att beskriva upplevelsen med. Första halvan av besöket gick jag runt med en konstant klump i halsen. Jag tror det var det absolut vackraste jag någonsin upplevt, allting är utsökt in i minsta detalj. Bara lukten av rökelsen och tatami-mattorna inne i templen och ljudet från fåglarna som kvittrade i alla körsbärsträden fyllde hela kroppen med frid och välbehag.

På facebook har jag lagt upp ett album med fler bilder från templet. Men tyvärr kommer bilderna inte ens i närheten av beskriva upplevelsen.

Länk till facebook-albumet ”Ninna ji”

Jag har även besökt en shintoistisk helgedom. Jag och ett gäng utbytesstudenter var på väg till en kareokebar när vi på vägen passerade shinto-helgedomen. Där firades hanami, tiden för cherry blossoms, med picknick, marknad och upplysta körsbärsträd. Jag och en kompis Jim från New Mexico struntade i kareoken och besökte helgedomen istället. Jag köpte ett äpple som var doppat i en massa hårt, rött socker. Då fick jag även de första bilderna på mig själv i Japan, när Jim fotograferade lite med min kamera. Det var fantastiskt vackert att gå runt där, som under ett tak av vita blommor.

1 kommentar

  1. Kerstin said,

    Hej,
    Det kommer att bli spännande att följa din tid i Japan!
    Rasmus och jag kommer att lära oss massor om Japan tack vare dig. Jättekul tycker vi och vi hoppas att du kommer att ha tid att uppdatera bloggen ofta

    Många kramar och ta hand om dig!

    Kerstin & Rasmus

Kommentera

