Mina första kurser

07 april 2009 at 22:51 (Mitt liv i Japan)

Min första riktiga skoldag var både bra och dålig. Den här första kommer jag gå till alla kurser jag kan och sedan välja sex eller sju av dom som verkar mest intressanta. Jag var på två lektioner i två olika kurser. Den första hette ”Society and Citizenry” och verkar mycket spännande. Den går i princip ut på att vi ska göra ett projekt där vi söker upp ett problem i samhället, reflekterar kring det och försöker komma med en lösning, exempelvis funktionshindrades rättigheter eller hemlösa. Jag hoppas på att kunna undersöka homosexuellas rättigheter i Japan, det hade varit mycket intressant och något som jag brinner för. Den andra kurser var i princip på högstadienivå och nästan pinsam, förhoppningsvis behöver jag inte läsa den.

Imorgon är det körsbärsblomningens höjdpunkt, det märks verkligen. Det är helt vitt överallt och när det kommer en vindpust flyger det vita löv överallt. Jag kan inte låta bli att ta miljontals bilder, de kommer läggas upp på facebook. Jag är särskilt förtjust i motivet sakura och månsken, men tyvärr är min kamera inte tillräckligt bra för att få så fina bilder… 😦

Min vän Jon från USA tog med mig till en traditionell japansk restaurang med mat särskilt från Kansai (Kyoto-, Osaka-, Kobe-området). Det såg ut lite som en pizza men bestod av några av mina favoritingredienser: pannkaka, bacon och majonnäs ovanpå. Det var även kål i pannkakan och en god söt sås ovanpå.

Nu har jag även köpt mig en cykel som jag trampar runt på. Kyoto är en perfekt stad för att cykla i, man kan ta sig fram i princip över hela staden på cykel. Med min cykel har jag tagit mig till templen Ryoanji och Myonjinji och till en kulle/berg som jag klättrade upp på och tittade på utsikten från.

Kommentera

